Willibrord presenteert complete orgelsymfonieën Widor

UTRECHT – Een integrale uitvoering van alle orgelsymfonie‘n van Charles-Marie Widor presenteert deze nazomer de Willibrord in Utrecht. Op het beroemde Maarschalkerweerd-orgel in de Willibrordkerk zullen op twaalf zondagmiddagen van 8 september – 24 november deze hoogtepunten uit de Franse orgelromantiek worden uitgevoerd. Een voorproefje van de concertreeks wordt gegeven tijdens de Culturele Zondag op 1 september, met van 12.30 – 16.30 uur orgeldemonstraties met toelichting op de Widor-symfonie‘n. Toegang tot de concerten is gratis, collecte na afloop.

De Willibrord aan de Minrebroederstraat leent zich bijzonder goed voor de uitvoering van symfonische orgelmuziek.
Het orgel van de Utrechtse orgelbouwer Michaël Maarschalkerweerd, tevens bouwer van het orgel in de Grote Zaalvan het Concertgebouw, beschikt over de brede, symfonische klank en de poétische, theatrale werking die goed tot zijn recht komt in de orgelsymfonie‘n uit de 19e eeuwse Franse romantiek. De werking van deze orgelklank combineert prachtig
met het veelkleurige interieur van de Willibrord met zijn sfeervolle lichtinval.

Nieuwe taal

Charles-Marie Widor (1844 – 1937) wordt algemeen gezien als schepper van de symfonische orgelmuziek.
De destijds ‘moderne’ Franse orgels, met als voornaamste exponent de orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll, vroeg volgens Widor om een nieuw soort orgelmuziek: ‘Het moderne orgel is in wezen symfonisch van aard; een nieuwsoortig instrument vergt een nieuwsoortige taal en andere idealen dan de scholastieke polyfonie’. Daarom schiep hij het genre van de orgelsymfonie. Met zijn symfonie‘n dreef hij zowel de organist als het orgel tot uitersten. De symfonie‘n worden
stuk voor stuk gekenmerkt door de afwisseling van mooie, lyrische melodie‘n met monumentale en uitbundige finales voor het volle orgel.

Widor zelf, afkomstig uit een familie van organisten en orgelbouwers, was 64 jaar organist in de St.-Sulpice in Parijs, waar één van de beste orgels van Cavaillé-Coll te vinden is. Als opvolger van César Franck doceerde hij orgelmuziek en compositie aan het Parijse Conservatorium.
Zijn stijl wortelde in die van Berlioz en Liszt, met invloeden van Bach en Mendelssohn, waaraan hij zoals gezegd zijn eigen ‘taal’ voor het moderne orgel toevoegde.

Voorproefje

Tijdens het Uitfeest van de Culturele Zondag op 1 september biedt de Willibrord een deskundige toelichting op de muziek van Widor en de bijzondere kwaliteiten van het Maarschalkerweerd-orgel door Alec Breunesse, Peter Verhoogt en Rinus van Reenen. Bezoekers die altijd al een zwak hadden voor orgelmuziek krijgen daarmee een uniek ‘kijkje in de keuken’ en een voorproefje op het programma van de Willibrord. Orgeldemonstraties met uitleg en rondleidingen door de Willibrord –de rijkst gedecoreerde kerk van Nederland– vinden plaats van 12.30 – 16.30 uur.

Programma

Na het voorproefje op 1 september opent de reeks Widor-concerten op 8 september met de Messe opus 36 door het Willibrordkoor.
Aansluitend is er elke zondagmiddag vanaf 14.00 uur een Widor-concert door onderstaande organisten, die als de tijd het toelaat een treffend tweeluik met een andere componist hebben samengesteld. De speeldata zijn:

8 sept. 2013 – Messe op 36 Willibrordkoor olv Bernard Rikkert de Koe & Bas Groenewoud (orgel)

15 sept. 2013 – Widor symphonie 1 door Christine Kamp

22 sept. 2013 – Widor symphonie 2 door Arjan de Vos

29 sept. 2013 – Widor symphonie 3 door Paul van der Woude

6 okt. 2013 – Widor symphonie 4 door Hans van Haeften

13 okt. 2013 – Widor symphonie 5 door Willeke Smits

20 okt. 2013 – Widor Suite Latine en Bach’s Memento door Arno van Wijk

27 okt. 2013 – Widor symphonie 6 door Bas Groenewoud

3 nov. 2013 – Widor symphonie 7 door David Schlaffke

10 nov. 2013 – Widor symphonie 8 door Tjeerd van der Ploeg

17 nov. 2013 – Widor symphonie 9 door Gonny van der Maten

24 nov. 2013 – Widor symphonie 10 door Bert den Hertog